Övningar i Wing Tsun, Lat sao

I Wing Tsun finns det en del typiska övningar som har som syfte att träna in olika reflexer samt korrekta vinklar och avstånd i förhållande till en motståndare.

En av dessa övningar kallas Lat Sao. Det är en övning som tränas i par, och kort kan beskrivas som att man turas om att slå mot varandra. Det är dock viktigt att förstå att övningen ej är en tävling, och att man turas om att anfalla respektive försvara. Övningen är upplagd som en drill där man står så att man har kontakt med varandras fötter samt handleder. För att övningen ska ge resultat är det viktigt att den utförs i en hastighet som båda hinner med. Att detta uppfylls är till en början ofta en ganska stor utmaning för de flesta. Detta eftersom många börjar öka tempot mer o mer för att “vinna”. När detta händer är det viktigt att hastigheten sänks, än en gång, det är ingen tävling utan en drill, med syfte att bygga upp reflexer samt insikten att man inte kan “gå på defensiven”. Förmodligen var det Napoleon Bonnaparte som sa det det bäst; “Anfall är bästa försvar”, och det är det som gäller här. Om man börjar försvara sig i traditionell mening, blockera och liknande, kommer ens träningspartner (det finns inga motståndare på träningen, än en gång, ingen tävling) snabbt att övermanna en, och drillen startas om. En annan trevlig effekt av Lat Sao är att utövaren vänjer sig vid att händer och nävar är långt innanför ens comfort zone, precis framför ansiktet. Detta är en stor fördel då många har som reflex att titta bort när ett näve kommer farandes mot ansiktet, vilket gör det långt svårare att stoppa anfallet och försvara sig.

För den oinsatte kan dock övningen till förväxling se ut som nån form av sparring. Två personer står och slår mot varandra i varierande tempo, och beroende på utövarnas nivå kan även sparkar, armbågar och annat förekomma. Syftet med övningen är som sagt att bygga upp reflexer för att försvara sig när man är på vad som ofta kallas medel-långt avstånd; för lång ifrån för knä och armbågar men tillräckligt för slag och sparkar. Knä och armbågar kan dock uppstå eftersom övningen inte statisk utan man hela tiden är i rörelse, och avståndet därmed kan både ökas och minskas.


Här är en kort instruktionsvideo som visar grunderna.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *