Träning

Med kungfu menas en färdighet som man har uppnått genom träning under lång tid. Det är inte enbart förknippat med kampsport men även där kan man skilja på den som har kungfu eller inte. Det är som man förstår av inledningen tiden man lägger ner i sin träning som räknas och leder till kungfu

Att man kan alla tekniker, deras namn och tillämpningar är inte kungfu om man inte har lagt ned den träningstid som krävs. För mig har det alltid varit svårt att hitta en bra balans mellan träning och vila. Det slutade förr ofta med att jag blev övertränad, skadad eller sjuk.

Vändpunkten kom efter en föreläsning om optimal hälsa där hälsa definierades som att ha tillräcklig med energi för att orka med det man vill göra, orkar jobba effektivt, leka med barnen, träna, umgås med vänner eller syssla med sin hobby. För mig är det därför viktigt att känna att jag har tillräckligt med energi och att min träningen ger mig mer energi inte mindre.

Den föreläsningen var en vändpunkt och träningspassen började anpassas så att energinivån steg ju mer jag tränade. Periodvis tränar jag tre pass om dagen. Det fungerar men endast om man tränar smart. Det måste finnas klara mål för vad det är som ska uppnås under träningsperioden och hur alla passen bidrar till det övergripande målet.

Målet för mig är att bli bra på Kungfu, så träningsupplägget kretsar kring det. Träningen kretsar inte kring att springa fort eller långt, den kretsar inte kring övningar för att skaffa stora muskler. Jag vill helt enkelt bara bli bra på min sport.

Hur får man då tiden att räcka till? Ja, här är det smarta upplägg och utnyttja den tid som finns tillgänglig som räknas. Det är bra om man har mycket utrymme och gott om tid. Ofta är det precis tvärtom. Det fina är att det går att träna nästan var som helst. Det behövs inte så mycket plats så om jag har ont om tid tränar jag hemma i lägenheten.  Då väljer jag en eller två tekniker (hand, spark eller vapen) och utför runt 1000 till 2000 repetitioner.

För sanningen är den att om en teknik är bra så märks det på andra tekniker men är ingen teknik bra så är alla dåliga. Receptet för att avancera i sin träning är enkel:

  • sätt mål
  • gör en smart plan
  • följ planen

men framförallt träna mer varje dag.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *