Author Archives: Fredrik

Ny termin!

Vi tränar enligt samma schema som förra terminen, dvs
vuxenträning i baji,bagua och wing tsun ti,to kl 18 och barnträning kl 17 på torsdagar.

Nybörjare är välkomna redan nu på tisdagen den 8:e januari.
Vi kör igång mer i detalj för nybörjare på tisdag den 15:e januari.

Välkomna!

Kombinatorik!

Om du har tränat ett tag så börjar du säkert fundera på hur gör jag för att få teknikerna att kännas som dina egna ?
En bit av detta pussel är definitivt kombinatorik, det finns väldigt många sätt att göra detta på men jag ska för enkelheten skull hålla mig till 2 tekniker. Om du utesluter benen ur detta så får du fyra kombinationer:
a+a
a+b
b+a
b+b
Ibland kan dessutom dessa kombinationer göras med samma arm eller motsatt arm, då får du genast ännu fler kombinationer: (h=höger, v=vänster).
ah+ah, ah+av
ah+bv, ah+bh
osv…

Detta sätt att tänka är centralt i baguazhang, den stil som jag tränar. Men som jag ser det är detta något som alla bör prova sig fram med, det ger en otrolig flexibilitet i ditt val av tekniker. Dessutom hittar du säkert några nya kombinationer som du inte tränat förut som är bra.

Som avslutning, lite tekniker från Lejon-systemet i Yin Style Baguazhang.
(Observera hur många olika saker som sker efter 1 eller 2 olika sätt att ta kontakt med motståndaren).

Jag tar gärna en diskussion runt detta här eller på Facebook så kommentera på nu.

Terminen startar

Nu är det dags för er som vilat över jul och nyår att damma av er mabu och gongbu. Vi kör igång träningen för er nu på tisdag, den 10:e januari.

För er som är nya, ha lite tålamod.
Vi kommer ha öppet hus både på tisdag och torsdagsträningen nästa vecka
(17 och 19 januari). Då är ni väldigt välkomna att besöka oss och känna er för
vad som passar just dig.

Vänliga hälsningar
Kungfu Stockholm

Cirkelgång en mångfacetterad övning

Det finns en övning som bagua tränar mycket mycket mer än andra kampkonster, att gå i cirkel. Det sägs att det är det första du lär dig och det sista du bemästrar. Under mina år som baguautövare har jag gått jag vet inte hur många tiotusentals varv, men många har det blivit. En fråga som jag ofta får är vad är det bra för?

Här är en kort introduktion av vår huvudlärare från Beijing, Kina.

Det finns många skäl till att göra denna övning, både fysiska och mentala. På det fysiska planet så ger naturligtvis 30 minuters promenad med rejält böjda ben god styrka i benen. Om du dessutom går utomhus och försöker greppa marken med dina tår i varje steg ger det dig stabila fötter, fotleder och knän. Lite högre upp i kroppen så ger det dig en rak och stark rygg, vilket alltid är bra att ha. Nog om det fysiska vad ger det mera?

 

Nu blir det lite svårare att kvantifiera men min upplevelse av mig själv och min omvärld ändras om du går runt runt i minst en halvtimme. Under tiden du går brottas du med svårigheterna i att hålla den position du valt att gå i och den smärta/utmattning som det innebär efter en stund. Du tränar helt enkelt din vilja, varje gång du går. Det svåraste är att hålla din medvetenhet och koncentration där den ska vara, mjukt fokuserad på din främre hand och samtidigt medveten om din egen kropp och vad den gör. När du börjar få ihop dessa komponenter, det fysiska och det mentala får du en övning som är väldigt enkel och samtidigt har stort djup. När jag är klar med min övning och saktar av min gång och avslutar känner jag helt enkelt mera. Luften känns klarare, träden och gräset  syns, nu på hösten känner man doften av blöta löv.

Jag avslutar med en vacker bild, känner du den klara luften och lukten av blöta löv?

 

Fredrik Regn, 2011-11-13